Saturday, August 20, 2011

Puasa kali ini...

Assalamualaikum...
dah beli persiapan raya?
sy baru je bli brg2 raya sket.. ye la tunggu bonus stgh bulan kan...baru leh shopping.. gaji lepas mmg dah zero.. haha..
zero bukan sebab membazir shopping bli henbeg bonia or Iphone4..
tp sebab amik insurans utk iman dan saye.. (haha.. baru amik insurans)
bayar setahun trus.. nak habis duit gaji.. tp ok la kan.. baru la lega sket dah ade insurans dan simpanan...

baju raya iman dah bli.. mahal seh baju budak2.. tp sbb nak bt iman segak bergaya di hari raya.. bli gak la...
baju melayu iman dan ayahnye.. minta tolong mil jahit... mil pandai jahit baju..hik3..
lega sket dah settle.. ayah iman pun dah belanja bli suar raye baru... susah gak nak mintak dia bli bju or suar baru... kalo boleh dia nak pakai gak suar2 n baju2 yg lama... dah kena paksa.. baru bli.. dah bli, hepi je dia ye.. hik2.. sy pun hepi tgk dia hepi...


kuih raya dah rs malas nak bt.. oven tak repair lg..
dah bli kerepek banting.. sebut psl banting.. rs gerun lak.. haha..

iman dah mula nak merangkak.. 2 3 tapak.. jatuh meniarap..
dah mula memanjat... pantang org duduk... mesti dia akan panjat... aktip tul iman skrg...
dah mula makan.. ade la sket2 resepi utk budak2 yg ibu dah try kat iman..
nampaknye dia suke sgt ngan potato lenyek... (sy blend jek)

bulan pose ni takpenah lg gi surau  or mesjid..sbb jaga iman di rumah..
solat tarawih kat umah aje...kdg2 kul 4 pagi baru bt solat tarawih... den trus masak2 utk sahur...
ok la.. stakat ini dulu.. cian anak ibu main2 sorang2... da...


Tuesday, August 16, 2011

Susu untuk anakku... Muhammad Iman Hakimi..

salam ramadhan.. dah 2nd half ramadhan dah kita sekarang..
mood nak raya.. kurang..

sbgai ibu yang menyusu badan sepenuhnya.. sy mengalami masalah kemerunduman kuantiti susu...
ini dah dianggap biasa bg ibu-ibu yg dah pernah mengalaminya di bulan puasa...

walaubagaimanapun.. sy still dpt bf iman hakimi sepenuhnya..
tp kali ini.. ibu iman ni terpaksa la amik iman sejurus balik dr sekolah.. tak macam bukan bulan puasa yg mana ibu iman amik iman kul 3-4ptg..

Bila ada meeting.. kena la bg susu lebih sket.. yg paling sy takut bila meeting tergempar.. tetibe je ade meeting haritu... huhu.. takut iman tak cukup susu..Alhamdulillah setakat ini susu utk iman masih mencukupi...
nasib baik la sy cikgu... bleh la balik awal..huhu.. kesian kat kawan2 yang keje opis.. yg mengalami tak cukup susu.. hrp kwn2 kat luar sana..kuat semangat dan lebih konsisten la pump susu...

nak kata sy byk susu.. tak jugak.. sbb sehari, hasil perahan dapat dalam 10-14oz je.. tp sbb iman dah mula makan.so susu utk iman dapat dikurangkan.. di rumah iman sy kasi direct feeding.. dulu pernah gak iman tak mo direct feeding.. sian kat saya...huhu..menangis gak la... ye la... bila kurang direct feeding.. susu yg kua akan berkurangan.. sbb baby sucking lagi power drp breastpump..

apa yg sy lakukan... minum air dengan byk waktu dah berbuka...
malam(kalo ingat) minum ESP..
pagi minum air milo... makan supplement...

Setiap hari berdoa... moga susu untuk iman sentiasa cukup...amin..



Tuesday, August 9, 2011

6 month checkup..

Berat 7.2kg
panjang 68cm
cucuk hipertitis B. (ayah iman tak tgk pun iman cucuk.. sbb.. ayah ckp..'sy takut jarum'hahaa)

berat naik sket sangat.. bulan lepas 7.0kg.. so naik 0.2kg je..
nurse ckp mungkin sbb iman dah mula mengesot merata2..
sbb tu berat tak berapa nak naik...

sy checkup iman di klinik kerajaan je..
free je kan..
kalo lambat tu biasa la..pegi kul 2.50 balik kul 4.30pm
dah free..
kalo ritu sy checkup kat annur yg berbayar pun lambat gak..
so no hal la...

Siap di klinik... zoom gi bazar ramadhan...
tak sempat nak masak.. sbb ibu iman nih tak sihat..huhu...

Sunday, August 7, 2011

Ape cer...

Assalamualaikum.. ape kabo semua.. sihat ke?
emm.. sy tak brp sihat la rini.. demam sket, selsema n batuk2 sejak malam tadi..
skrg duk umah.. dpt MC.( sbb mintak, dpt la MC kan..)

semalam iman meragam.. kalo kite pegi dapur jap pun dah menangis sambil menyusur nak cari kite.. adoii la..
sampai ibu tak leh gi mane2 la..
bila bg kat ayah.. nangis je.. bila kat ibu bleh lak senyap..
sian kat ayah.. sampai kena bwk iman kua dr rumah, amik kerusi duk bwh pokok...
baru la iman hakimi nih leh senyap..
tak tau la nape dia jd camni... mungkin jugak sbb nappy rash kat punggung dia tu..
merah2 kat punggung...sian anak ibu....
baru jap td amik ubat kat klinik Qistina.. ambil ubat utk sy skali la..

semalam kena brain wash ngan hubby....
dia kata.. drp buat kek2 baik la cuba bt lauk2.. huhu
so sy decide nak bt ayam percik.. (first time nih)
resepi dari kak pau..
memandangkan semua bahan ada.. so sy dengan yakin nye bt la ayam percik nih..

hasilnye.. mmg menakjubkan! haha...
sedap weh.. hubby pun kata sedap.
thanks kak pau kerna bagi resepi yg mudah dan sedap nih...
gambar takde..huhu..

berkaitan dengan ayam percik ni..
sy nak bakar guna oven.. tapi tah camne.. oven tak panas pun dah bg suhu maximum pun still suam2 kuku je..
alamak... oven ku rosak! huhu... sygnye....cari waranty tak jumpe...

so, sy pun gne pembakar ayam gne dapur..
hasilnye lagi menarik la..hehe


Bahan A: (Di blender halus)
1 sudu teh ketumbar
1 sudu teh jintan manis
1 labu bawang besar
5 ulas bwg putih, sedikit halia.

Bahan B: 
1/2 ekor ayam
2 sudu teh garam
* gaul dgn bahan A
gaul dengan bahan A dan bakar hingga masak
Bahan C:
500ml santan
10bj cili kering
2 btg serai
1 labu bwg besar
2 helai daun kunyit
2 helai daun limau purut
satu sudu makan gula
sedikit garam
*semua bhn C di blender kecuali daun limau purut)..saya tambah 3biji cili kecil n sebiji cili besar.. kasi pedas! lepas tu masak hingga pekat.. tuang atas ayam panggang.
okla...selamat mencuba.. pasti sedap!